SŁOWNIK POJĘĆ
związanych
z pozycjonowaniem stron
Agencja interaktywna
/ agencja marketingu internetowego
Agencja reklamowa specjalizująca się w marketingu internetowym i nowych mediach. Agencja interaktywna zajmuje się przygotowaniem i wdrożeniem strategii budowy wizerunku firmy w Internecie i nowych mediach biorąc pod uwagę założenia marketingowe danego Klienta. Do najpopularniejszych usług agencji interaktywnych należą: projektowanie serwisów www, systemów e-commerce i B2B, e-marketing i konsulting internetowy, opracowanie i obsługa kampanii reklamowych, hosting i opieka serwerem, SEO, pozycjonowanie www.
Anchor text
Tekst wyświetlany w postaci odsyłacza kierującego do innej strony. Treść linka powinna zawierać słowa kluczowe, na które pozycjonujemy swoją stronę internetową.
Content
Treści pojawiające się na stronie internetowej. Unikatowy opis znacznie ułatwia pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach.
CPA (Cost Per Action)
W modelu Click Per Action, opłata od osoby, która się reklamuje w modelu CPA pobierana jest dopiero, gdy po obejrzeniu jego reklamy użytkownik wykona określoną akcję, (np. wypełni formularz na stronie, dokona zakupu w sklepie internetowym, zapisze się na newsletter
CPC (Cost Per Click)
Współczynnik efektywności reklamy, czyli stosunek liczby kliknięć do kosztów włożonych w emisję reklamy, na podstawie którego oblicza się koszt pojedynczego kliknięcia wbaner reklamowy
CPM - (Cost Per Mille,
z łac. mille - tysiąc)
Określany również jako CPT (Cost Per Thousand) - koszt dotarcia do tysiąca odbiorców , obliczany jest na podstawie liczby odsłon witryny internetowej.
Google Adwords
System reklamowy Google pozwalający na wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki (Google, Yahoo, Onet) i na stronach współpracujących w ramach programu Google AdSense, sprzedawane w modelu CPC, CPM i CPA.
Katalog stron
Strona internetowa, która umożliwia darmową lub płatną promocję strony www w internecie poprzez zamieszczenie oferty o danej firmie, składającej się najczęściej z linka do pozycjonowanej strony www (anchor text), opisu, słów kluczowych.
Linki sponsorowane
Tekstowa forma reklamy internetowej wyświetlająca się nad wynikami wyszukiwania lub po prawej stronie wyszukiwarki. Linki sponsorowane wywoływane są po frazach w odpowiednim kontekście, wpisywanych do wyszukiwarki. Najpopularniejszą formą linków sponsorowanych są linki systemu Google AdWords.
Pozycjonowanie strony internetowej
Działania mające na celu osiągnięcie przez daną stronę internetową pod danymi frazami/słowami kluczowymi jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych.
Optymalizacja strony
Przygotowanie albo modyfikacja treści (content) oraz kodu źródłowego strony www pod kątem wyszukiwarek. Staranne i unikatowe treści mają istotny wpływ na pozycję strony w wyszukiwarkach internetowych.
PR - PageRank
Algorytm, stworzony przez Google na podstawie, którego określana jest popularność strony względem ilości i jakości linków do wskazanej strony www.
Roboty wyszukiwarek internetowych
Programy analizujące i przeglądające zawartość stron www, które zbierają i katalogują dane wg określonych algorytmów, właściwych dla danej wyszukiwarki. Aby strona została zaindeksowana przez wyszukiwarkę, niezbędna jest wizyta robota.
Wyszukiwarka internetowa
Narzędzie umożliwiające użytkownikowi Internetu szybkie znalezienie interesujących go informacji i danych wyszukiwanych według słów kluczowych.
SEO copywriting
Specyficzna metoda pisania tekstów na strony internetowe pod konkretne frazy i słowa kluczowe. Działania te mają istotny wpływ na pozycję danej strony pod tymi słowami kluczowymi w wyszukiwarkach.
SERP (Search Engine Results Position)
Ranking stron internetowych tworzonych przez wyszukiwarkę na podstawie podanej przez internautę frazy. Pozycjonowanie strony ma duży wpływ na pozycję witryny na liście wyników wyszukiwania.
Słowa kluczowe (frazy)
Wyrazy opisujące branżę, do której należy dana firma.
Użyteczność serwisu
(ang. usability,
web-usability)
Projektowanie stron pod kątem możliwie najlepszej ich ergonomii. Serwisy zbudowane na zasadzie użyteczności są niezwykle intuicyjne i łatwe w obsłudze z punktu ich użytkowników.